Leestijd: 3 minuten

Stop met jezelf volproppen met ongezonde voeding ! De kleinste maaltijdjes kunnen de grootste caloriebommen zijn. Trap hier niet in! Je bent wat je eet. Ongezonde eten lijd tot overwicht, vervelende ziektes en onzekerheid. In mijn komend artikel zal ik je vertellen hoe je ongezond eten vermijd.

 

Wanneer is voeding ongezond?

Voeding is ongezond wanneer het te veel is. Te veel vetten, de veel calorieën, te veel koolhydraten.. of simpelweg: te veel eten! Ongezond eten is vaak heel lekker, en het kan je een goed gevoel geven. Vele mensen krijgen spijt na het eten van een heerlijk- ongezonde maaltijd. Dit kun je voorkomen door het ongezonde eten vaker te vervangen in iets gezonds.

Begin met: Inkopen veranderen! Het is belangrijk om de ongezonde voeding in je koelkast weg te schrappen en dit te vervangen door gezonde voeding. Hierdoor krijg je niet de kans om wat lekkers te pakken, want het ligt er niet. Je zal sneller neigen naar iets gezonds en hier zal je uiteindelijk aan wennen. Ik zal een aantal alternatieven opnoemen die je kunt veranderen door ongezonde voeding:

–          Chips — pistachenootjes of amandelnootjes

–          Zonnebloemolie — Olijfolie

–          Frisdrank? – Water

–          Chocola – gezonde naturel crackers

–          Wit brood – bruin brood

Transvetten: 

Transvetten zijn een legaal gif in je voeding waar de overheid hen zakken mee vullen, deze vetten zijn vaak goedkoop, smakelijk maar ontzettend schadelijk voor de gezondheid. Volgens de Amerikaanse wetenschappers is het toevoegen van deze vetten het grootste medische experiment geweest die in in de VS al voor meer dan 30,000 doden per jaar zorgt.

Het is niet zo zeer dat mensen het binnen jaren aan hen gezondheid merken, vaak worden de gevolgen op latere leeftijd pas opgemerkt. Transvetten zullen je mooie strakke lichaam uit je jongere jaren langzaam omtoveren in een vetmachine. Ook de hart en vaatziekte zijn de oorzaak van dit ingrediënt. Op elke verpakking kan je lezen of het transvetten bevat, in de meeste gevallen zijn dit de goedkopere producten.

Producten met zout:

Ook zout is een boosdoener als het op je gezondheid aankomt, veel producten zitten vol met zout. Denk aan kant en klare magnetron maaltijden, voedsel uit blik, chips koekjes. Zout kan een hoge bloedruk en in veel gevallen ook een overschot aan vocht vasthouden.  Een goed alternatief voor zout is het gebruiken van sojasaus, toch kan een beetje niet zout niet kwaad maar deze zal je al uit je dagelijkse voeding halen wanneer je gezond eet.

Suiker

Suiker is een typisch westers ingrediënt om de smaak te verzoeten, dit werkt zeer verslavend. Je lichaam kan suiker zeer moeilijk herkennen hierdoor is het moeilijk af te breken. Veel mensen die bijvoorbeeld achter elkaar snoepen krijgen hier een lichte euforie door.. een lekkere `high` zodra dit is uitgewerkt voelen ze zich vaak zwak, slecht en futloos. Dat komt doordat suiker een groot deel van je mineralen, vitamines en vezels afbreekt. Toch heeft je lichaam suiker nodig, maar dan spreken we wel over suikers die de natuur komen, denk aan fruitsuikers zoals een peer of een mango.

Laat je niet verleiden!

Het is vaak moeilijk om jezelf niet te laten verleiden door iets lekkers. Wanneer je de tv aanzet, zitten de reclames vol met heerlijk eten. Die heerlijke pizza, een fles ijskoude cola, en wanneer je buiten bent, zie je vele mensen om je heen eten. Laat je zelf niet verleiden! Ik zal een aantal tips opnoemen om deze verleidingen tegen te gaan:

–          Tip 1: Besef wat de gevolgen kunnen zijn

Wanneer je iemand om je heen ziet eten, krijg je vaak trek om ook wat lekkers naar binnen te werken. Besef je dan wel dat jij je aan de verleiding toegeeft en hoe dik je hier van kunt worden. Als je dit beseft, zal je niet zo gauw aan de verleiding toegeven.

–          Tip 2: Eet langzaam

Wanneer je wat meer tijd voor je maaltijd neemt, zal je er meer van genieten en je zal smaken ontdekken die je eerder gemist hebt. Mocht je toch eens neigen naar iets lekkers, neem er dan de tijd voor en denk achteraf na of dit het wel echt waard was, en waarom je niet toch wat gezonds gepakt hebt. – Spijt is vaak het gevolg van een ongezonde maaltijd, vooral wanneer jouw doel gewicht verliezen is.

–          Tip 3: Licht het gezin, familie of vrienden in

Mensen om je heen zijn erg belangrijk. Als je een gezinnetje hebt, is het belangrijk om ook hen hierin mee te trekken. Een gezonde leefstijl is voor ieder erg belangrijk. Jong en oud.

Voordelen ongezond voeding vermijden

En ook hier geld: niet opgeven als je even wat ongezonds binnen hebt gewerkt. Het is niet een kwestie van tijd, maar een kwestie van je leefstijl veranderen. Gezond eten heeft eigenlijk alleen maar voordelen:  je zal lekkerder in je vel zitten, betere afweer tegen ziektes, je zal beter presteren en er langer jong uit zien! Wie wilt dat nou niet? Ga ervoor!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This div height required for enabling the sticky sidebar
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :