Keto dieet

Keto dieet: om je lichaam te dwingen tot vetverbranding + 7 daags Maaltijden Plan

Het ketodieet heeft de laatste jaren zijn bekendheid zien toenemen. Iedereen praat erover. Want het staat bekend als “wonder dieet”. Er zijn steeds meer beroemdheden, professionele atleten, en diëtisten die het ketodieet promoten. Maar welke voordelen levert het dan op? Ik kan je vast verklappen dat 2 kilo afvallen per week niet vreemd is tijdens het dieet. Er zijn genoeg bewijzen dat het ketodieet werkt, dus het is zeker het proberen waard!

Het dieet is niets nieuws. Het bestaat al bijna een eeuw als behandeling bij epilepsie voor mensen die slecht op medicijnen reageren. Terug in het jaar 1920 ontdekten onderzoekers namelijk dat een dieet dat rijk is in vet en arm in koolhydraten, epileptische aanvallen verminderd. Sindsdien is de populariteit ervan toegenomen waardoor iedereen er fan van is.

Hier vind je alles dat je moet weten over het keto dieet. Hoe het werkt en waarom het de perfecte oplossing voor jouw overgewicht is.

Hoe kom je in Ketose?

Je hebt een aantal mogelijkheden om in ketose te komen. De meest eenvoudige is door koolhydraten te verminderen. Dat doe je dus door je lichaam van glucose te onthouden. De snelste manier is door te vasten. Wanneer je helemaal stopt met eten, wend je lichaam zich tot vetverbranding als een energiebron. Best logisch want de brandstof van je lichaam raakt op (glucose). Maar natuurlijk is intermitterend vasten een heel ander onderwerp op zichzelf.

Een andere optie is om minder te eten. Je beperkt je tot 20 tot 50 gram koolhydraten per dag. Dit verschilt wel per persoon. Maar het komt erop neer dat je slechts 5% van je voeding uit koolhydraten bestaat.

  1. Welke methode je ook gebruikt, het komt hierop neer:
  2. Beperk je koolhydraten inname tot 5%
  3. Verhoog de vetinname tot 70%
  4. Het gebrek aan koolhydraten dwingt het lichaam om vet te verbranden
  5. Je lichaam komt in een ketose
  6. Je valt snel af

Wat is Keto en hoe werkt het?

Door koolhydraten te schrappen – verkeerd je lichaam in een staat van ketose. Dat wil zeggen dat je lichaam vetten gebruikt als brandstof. Daarnaast bestrijdt de verhoogde eiwitinname spierafbraak!

Kortom, het ketogeen dieet zet de brandstoftoevoer om naar vetten die 24 x 7 uur in het lichaam worden verbrand. Waarbij ook de insuline- en bloedsuikerspiegel verlaagt. En, wanneer vetten beginnen te verbranden en ketonen worden aangemaakts. Dan stelt het je lichaam in staat om zijn grotere energievoorraden aan te spreken. Waardoor overtollige vetten verbranden. Wat dus weer leidt tot gewichtsverlies. Andere voordelen van dit dieet ten aanzien van aandoeningen zijn onder andere:

  • Hartziekten
  • Acne
  • Ziekte van Alzheimer
  • Epilepsie
  • Ontstekingen
  • Parkinson ziekten
  • Diabetes (type 2)
  • Kanker
  • Hersenletsels

Er bestaan verschillende versies van het ketogeen dieet, maar een standaard ketogeen dieet bevat:

  • Vetten: 75 tot 90 %
  • Eiwitten: 20 tot 25 %
  • Koolhydraten: 5 tot 10%

Dit soort producten eet je tijdens een Keto-dieet:

Terugblikkend  op de bovenstaande voorbeelden kan je afleiden je lichaam voornamelijk met eiwitten voedt . Indien je dit combineert met interval training – versnel je vetverbranding proces zonder spierafbraak. Vermijd Brood, Pasta, aardappelen, Rijst en Suikers! Wanneer je deze 5 producten uit je dagelijkse voeding schrapt, kom je al een heel eind! Honger lijden is overbodig, de extra producten zoals:  Calve pindakaas , extra groenten en vers gebakken vleeswaren voorzien je lichaam van genoeg energie!

Hoeveel koolhydraten mag ik dan eten?

Zo min mogelijk. Alle koolhydraten moeten uit keto-rijk voedsel komen. Bovendien zul je dit ook in mindere maten uit eiwitrijk voeding halen.  Tijdens het keto-dieet consumeer je tussen de 25 en 50 gram koolhydraten.

Mits je een optimaal resultaat wilt, volg je gedurige 3 maanden een schema. Daardoor kan je prima tussen de 5 en 25 vetpercentage verliezen. Hoewel dit wel afhankelijk van je huidige statistieken is.  In de eerste periode is het even wennen, maar na enkele weken bouwt je lichaam gewenning op.

Wanneer je moeite hebt met dit dieet kun je een “cheatdag” inplannen. Dat wil zeggen dat je wekelijks een dagje prikt waarin je maximaal 500 koolhydraten eet. Bijvoorbeeld door iets lekkers te eten zoals; een ijsje, reep chocolade, of door een dagje uiteten te gaan. Het is immers onmenselijk om nooit meer wat lekkers te eten, daarom mag deze speciale dag zeker niet ontbreken!

Keto Maaltijden Plan voor 1 week

Dag 1
Ontbijt: Roereieren
Lunch: Boerenkool Chips
Diner: Pesto Kipschotel
Dessert: Vanille ijs

Dag 2
Ontbijt: Caprese Omelet
Lunch: Geroosterde Noten
Diner: Tortilla met Rundvlees en Salsa
Dessert: Chocolade Mug Cake

Dag 3
Ontbijt: Chocolade Pannenkoeken
Lunch: Kalkoen Frittata
Diner: Gebakken Zalm met Broccoli en Kaas
Dessert: Mokka Mousse

Dag 4
Ontbijt: Kip en kaas ovenschotel
Lunch: Gebakken Zalm met Broccoli en Kaas
Diner: Portobello Bun Cheeseburger
Dessert: Citroen Cur

Dag 5
Ontbijt: Omelet met champignons
Lunch: Keto Kip Caesar Salade
Diner: Kip Carbonara met Zucchini
Dessert: Limoen Pudding

Dag 6
Ontbijt: Avocado Ei Salade
Lunch: Broccoli Gehakt
Diner: Avocado, spek en geitenkaas salade
Dessert: Blondies met macadamia noten en chocolade

Dag 7
Ontbijt: Amandelboter Smoothie
Lunch: Bulgaarrundvlees
Diner: Romige Champignon Kip
Dessert: Chocolade Mousse

Conclusie

Nu je besloten hebt om aan je keto reis te beginnen, moet je van je ervaring het beste van het beste maken. Vermijd daarom deze fouten die keto-ers vaak geneigd zijn te maken. Ten eerste moet je begrijpen dat keto niet betekent dat je moet gaan voor een voedselstaking. Nee, wanneer je honger voelt, moet je eten. Begin met het eten van niet-zetmeelrijke groenten. Groenten bevatten essentiële vitaminen, vezels en elektrolyten die je lichaam zullen voorbereiden op sommige bijwerkingen van het keto-dieet in je eerste dagen.

Ten tweede, zodra het ketonengehalte in het bloed stijgt, worden ze uit het lichaam uitgescheiden via zweet en urine. Op deze manier verliest je lichaam elektrolyten. Daarom is het belangrijk om gehydrateerd te blijven gedurende de dag. Drink veel water. Elektrolyten krijg je binnen door Himalaya zout aan je recepten toe te voegen.

Tot slot. Het is niet toegestaan om alle vetten te eten. Zorg voor onbewerkte vetten. Je aanpak voor ketonish eten moet een schone en gezonde maaltijd zijn. Ingredienten op basis van biologische eieren, vis, boter, avocado, en kokosolie. Dit kan je vergelijken met het vermijden van bewerkt vlees.

6 berichten

  • Je zegt alleen calve pindakaas .Helemaal mis.Alleen 100%pindakaas Geen palm olie in de pindakaas .Calve heeftde goede olie eruit gehaald,en palm olie erin gedaan FOUT.geen plant olie gebruiken

  • Voel me de hele tijd alert. Ben wat gewicht kwijt. Het heeft een aandoening die ik had genezen.

    Ik gebruik het nu en ik raad echt aan het te proberen.

  • Mijn vriend deed keto voor een maand. Hij deed het geweldig. Verloor gewicht en zag er gezond uit. Maar hij was de hele tijd slecht gehumeurd, ik ramde bijna een pizza door zijn strot.

  • Persoonlijk denk ik dat het een beetje onrealistisch is om volledig te stoppen met koolhydraten, althans voor mezelf. Ik hou te veel van pizza, bier, bagels, pasta en ander koolhydraatrijk voedsel. Als ik heb geprobeerd om gewicht te verliezen, heb ik altijd een milde calorietekort gedaan en het heeft gewerkt voor mij, ik verloor 30 kilo langzaam over het geheel van 2017. Omdat ik gewichten hef, of ik nu aan het bulken of cutten ben, zorg ik er gewoon voor dat ik ongeveer een gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eet, en verdeel de rest van mijn calorieën tussen welke koolhydraten en vetten ik toevallig eet.

    Dat gezegd hebbende, als keto werkt voor jou, je kunt het volhouden, en het helpt je je gewicht/fitness doelen te bereiken, ga ervoor. Ik ben voorstander van elk dieet en lichaamsbeweging die mensen helpt hun doelen te bereiken